tisdag 8 juni 2010

Mitt liv som Ölf.

Skulle inte det vara en bra titel på min memoar?

För två dagar sen tog jag mitt pick&pack och flyttade ifrån Skövde, staden som varit mitt hem i 4 års tid. Skövde har under åren blivit mer för mig än bara platser, människor och händelser. Utan den har blivit en del av mitt liv, eller rättare sagt en symbol för mitt liv som student och som Ölf. Ölf var det smeknamn jag burit från dag ett i storsätt och ett namn som många kommer fortsätta minnas mig vid även långt efter att jag flyttat ifrån staden och slutat vara student. Men ändå känns det passande att lämna kvar namnet Ölf i Skövde, då även det namnet är en symbol för en snart svunnen tid.

Det var men överraskande lite vemod som jag ändå lämnade staden, då de flesta banden redan var avklippta då så gott som alla jag kände flyttade. Men ändå har det senaste året flutit på bra, kanske mest för att det gått på rutin.

Men nu är det alltså dags att bryta rutinerna, och det kan vara nog så smärtsamt. Den senaste tiden har varit minst sagt jäktig med exjobbinlämning, tenta, flyttstädning, och införskaffande av nytt möblemang. Den gångna helgen är med lätthet en av de jobbigaste jag upplevt i mitt liv, men nu börjar lönen för mödan komma då jag ser hur mitt nya hem börjar ta form. Om en dag börjar även mitt liv som arbetare i den gamla fabriken igen. Jag kan inte säga att jag ser fram emot det med stor entusiasm, men jag känner mig ändå lyckligt lottad som har möjligheten till jobb.

Jag vet att många av er lever i hårda tider just nu med både arbetslöshet, bostadsbrist och inte minst dödsfall, och jag känner verkligen medlidande med er, och om jag kan vara till någon hjälp står både min msn och dörr öppen för er. Lika så känner jag stolthet och glädje för er som det går bra för, för på sätt och vis har ni varit mina förebilder som motiverat mig att kämpa mig genom ångest och depression för att ta mig till det liv jag har just nu.

Just nu kommer jag fokusera på att bygga upp mitt nya liv tillsammans med Kerstin här i Göteborg, och jag ser fram emot att visa upp hur vi har det för er alla sen i sommar.

Nu ska jag dock fixa det sista på min exjobbsretur för att på så sätt avsluta det som Annika så fint kallade "kapitlet av ens liv". Ölf-bloggen kommer antagligen aldrig uppdateras mera då den inte har något riktigt syfte längre, men kanske kommer det en ny blogg, vem vet?

Annars så önskar jag er all lycka och glädje denna sommar och hoppas att så många av oss som möjligt kommer ses igen!

Fortsätt kämpa!

/Mats

6 kommentarer:

  1. Ah va fint skrivet Ölf. Jag blev rörd ner i hjärteroten och på något underligt sätt blir jag lite sorgsen. Du var ju en stark länk som länkade kvar mig till Skövde. Det känns lite som att det sista barnet flyttar hemifrån och det kapitlet är stängt för gott. Men med nya tider kommer ny glädje, men Ölf kommer finnas kvar.

    Lycka till med ert nya liv i Göteborg så syns vi snart igen :)

    // Lilla Blond

    SvaraRadera
  2. För mig är du alltid Ölf!

    Väldigt fint skrivet måste jag instämma, och tack för de fina orden, skönt att veta att du finns där!

    Jag tycker vi kan försöka få lite liv i denna blogg eftersom det är ett bra sätt att hålla kontakten och hålla koll på varandra. Tänkte också säga att i augusti eventuellt så kommer jag att komma hem till Sverige lite, dels för att ta farväl av min fosterbror, som gick bort nyligen, och sedan också tänkte jag försöka passa på att träffa lite vänner. Kanske kan vi alla ses någonstans? I Götet kanske, eller varför inte återförenas i Skövde, centralt och där alla minnen finns? Kommer blogga om det här sen så får vi se vad folk säger.

    Hur som helst, jag kan inte hjälpa att få en liten tår i ögat när jag tänker på alla våra fina tider i Skövde, och du var tamefan nyckelpunkten i den. Vad vore en studietid utan Ölf? Jag tycker vi kan försöka ordna rollspel över skype någon gång, det vore kul. Du kan säkert joina vår grupp här och vara här digitalt, med både bild och ljud så klart!

    Fan Ölf, vi ses snart hoppas jag! Lycka till i götet!

    SvaraRadera
  3. Det var fina ord Ölf. Du kommer alltid att vara Ölf för mig oavsett om det är Skövde eller ej. Vare sig du vill eller inte så kommer du alltid vara ljusglimten i våra liv. Jag kommer alltid att minnas de fina stunderna som du bjöd oss på.

    Jag hoppas ni får det bra på götet. Tänkte faktiskt ringa dig o höra om du vill arbeta här på Ädelfors nästa läsår.

    Jag ser fram emot vår reunion nu i sommar.

    @Jocke Vi hade eventuellt tänkt att åka till Gibraltar någonn gång i slutet av sommaren eller något. vi har så svårt att planera sommaren. Det skulle vara kul att träffas om du kommer hit i alla fall.

    SvaraRadera
  4. @Toad: Säg bara till innan så att jag kan planera lite så är det lugnt ;)

    Jodå ska försöka hinna med lite när jag kommer till Sverige. Tänkte om jag är hemma i kanske 2 veckor, hinner jag kanske både träffa päronen och åka runt till både Göteborg och Stockholm förhoppningsvis, Malmö kan bli lite svårt, men det är möjligt att jag kanske kan flyga till köpenhamn, ta en tur förbi Malmö och sedan göteborg -> dalarna och avsluta i stockholm där jag sedan flyger från tillbaks eller nått ;)

    SvaraRadera
  5. Ja fina tider var Skövde tiderna minsann. Jag kommer nog alltid ge Kurorten och Skrapan en nostalgisk blick när jag åker förbi där med tåg. Men livet leker i Götet just nu så jag har inte mycket att klaga på, förutom att det är för mycket jobb och för lite pengar då.

    SvaraRadera
  6. Vafan det är visst bra betalt, du får jobba snabbare bara ;)

    SvaraRadera