lördag 12 april 2008

Paddans spellista

Robert här,

Nu kan du köpa boxerpaketet för endast 199kr/mån.

Jag tyckte det här lät som en kul idé med att lista spel. Har lite svårt att välja konsol, men jag tror att jag väljer PC om det går för sig. PC är ju faktiskt det jag har spelat mest.Även om nintendo 64 ligger bra till också, eller Playstation...Ja, det finns en del att ta ifrån. Men PC får det bli!

”Video Game meme.
Whatcha do is you pick your favorite console, then pick your 10 favorite games and describe why you like them.”

PC

1) Baldur's Gate: Ett spel som jag kan spela om många gånger och hitta nya saker att göra varje spelomgång. Ett perfekt rollspel för dator som erbjuder en bra story och precis så mycket rollspelskänsla som jag letar efter i ett dataspel.
2) Final Fantasy VII: Det släpptes ju faktiskt till PC också:). Det, enligt mig, bästa spelet i FF-serien. Håller med om att det är synd att det har förstörts av alla efterföljare. Men jag kommer ihåg första gången jag spelade igenom det, det är en känsla man inte glömmer.
3) Warcraft III - Defence of the Ancients (DotA): DotA är egentligen inget eget spel, men roligt är det! Antagligen kommer jag aldrig att sluta spela DotA så länge det finns andra som spelar. Har en så lång livslängd på grund av mångfalden i karaktärer och items och att det alltid går att lära sig mer och mer om spelet. Taktiska moment framför allt. Trots att det faktiskt bara är en karta så kan matcherna varieras i oändlighet.
4) Baldur's Gate 2: Shadows of Amn: Berättelsen tar vid efter det första spelet. Inte lika öppet som det första spelet men med mer content i framförallt karaktärsbyggandet. Ett spel som också går att spela om många gånger. Storyn är tyvärr inte lika intressant som i första spelet. Dock är det ett mycket kul spel med roliga sidokaraktärer; jag tänker främst på Gnomen Jan Jansen som alltid har varit min favorit.
5) Counter Strike: CS och DotA är väl så nördigt det kan bli till PC, men jag skämns inte så mycket. Jag anser mig inte vara en nörd. CS var ett spel som jag avgudade i min ungdom. Riktigt roligt, mycket på grund av leveldesignen på de olika kartorna. Det är ofta roligare att spela spel som man vet att många andra spelar. Jag kommer ihåg när jag provade det första gången, jag var väl 10 år eller något och min bror hade LAN med några kompisar. Det var magiskt!
6) Fallout 2: I content och frihet finns det inte mycket som slår Fallout 2. Jag spelade det när jag var liten och jag orkade aldrig läsa dialogerna, men det var j*vligt kul ändå. Har fortfarande aldrig spelat igenom det eftersom jag envisas med att satsa på Unarmed, vilket inte håller i längden. Men humorn och stilen på spelet gör det värt att spela om och om igen.
7) Freedom Force: En liten joker som kanske inte lika många har hört talas om. Det handlar om att ett par utomjordingar tänker skicka ner kapslar med "Energy X" till alla giriga människor så att de skall förstöra planeten åt dom. Men en utomjording hindrar planen och skickar iväg några kapslar till goda människor. Spelaren får sen spela som "Minute Man"; mannen i trikåer som bär amerikas färger. Ett mycket humoristiskt och roligt strategispel, speciellt för mig som är superhjältenörd(omg, jag är nörd?):P
8) Diablo II: Kul Hack'n Slash lir som var otroligt kul precis när det hade släppts. Hade länge väldigt roligt med det här spelet med att testa konstiga strategier med sina karakärer. Samla på unika föremål på sina mulkaraktärer är en kul hobby.
9) Magic the Gathering: Planeswalker: Jag kommer baske mig inte ihåg vad det heter. Men det här är anledningen till att jag började spela Magic the gathering, kortspelet. Man går runt på en karta och utmanar massa olika väsen på kort, när du besgrar någon vinner du kort, när du förlorar så förlorar du kort. Så enkelt är det...nästan. Skitkul spel vilket fall som helst.
10) Final Fantasy VIII: Varför inte? Det släpptes till PC och det är skitkul. Tyvärr gör "Draw"-systemet att det blir lite segt emellanåt. Annars är det här ett måste i en top 10 lista.

Känns som om jag har glömt hur många spel som helst...Är antagligen lite tankspridd också eftersom jag borde skriva klart min B-uppsats istället för att skriva ner nostalgi på bloggen. Hoppas fler hänger på Monni-trenden och skriver ner lite listor med spel. Det är kul att läsa!:D

1 kommentar:

  1. Wheee! Kul att du hängde efter Monni-trenden :D Intressanta speltitlar du valde! Jag minns att jag brukade lira nån Diablospel när jag var mindre...(mmm...fresh meat!) och FFVII till PCn minns jag väl också.^^

    SvaraRadera