tisdag 22 september 2009

Receptutmaning!

Mangoraja, jag utmanar dig! (och alla andra som vill vara med :P) Vem har bästa köttfärssåsreceptet? Jag skriver min version här på bloggen och du skriver din version i ett nytt inlägg. Sedan testar vi att laga till varandras recept och minst en (o)beroende part (pojk- eller flickvänner, kompisar eller föräldrar) får rösta på sin favorit! När den andres köttfärssås lagats till och förtärts skrivs ett kort inlägg som bedömer smakupplevelsen i helhet, med eller utan pasta/ris/potatis/annat valfritt tillbehör, styrka, sötma, salthet eller bara om man tycker att det var gott eller äckligt och varför isåfall. Är man vegetarian eller bara gillar quorn eller liknande köttfärssubstitut får dessa användas istället. So here goes nothing!

SolSaras bästa köttfärssås
500g köttfärs
1-2 msk smör
1 rödlök
1 grönsaksbuljong
ca 1 - 1 ½ dl sweet chilisås
500g passerade tomater
1-2 tsk sambal oelek
2 msk matlagningsgrädde
peppar

Hacka rödlöken i fina bitar och stek i smöret tills färgen på bitar ändrar sig till ljust lila, på gränsen till brunt. Rödlöken steks lika länge som en vanlig gullök, tills den blir mjuk. Lägg i köttfärsen och stek tills den ser färdig ut, peppra lagom mycket. Häll i de passerade tomaterna och rör om. Lägg i buljongtärningen och låt den smälta medan du rör om. Häll i sweet chili sås, rör om och tillsätt sambal oeleken och matlagningsgrädden. Rör om och låt sjuda i 10-15 minuter. Servera med valfritt tillbehör, makaroner, spagetti eller tagliatelle är gott till.

4 kommentarer:

  1. oohh, utmaningen accepteras! Det ska bli riktigt roligt! Hoppas fler antar utmaningen :)

    SvaraRadera
  2. Jodå, absolut! Fast vi är dåliga på mått, vi bara häller i grejer och sen blir det bra :P

    SvaraRadera
  3. Jag har gjort lagat till efter ditt recept. Fast jag gjorde chilicorncaren så jag hade i lite vita och röda bönor och lagerblad också. Och istället för matlagningsgrädde så hade jag i creme fraiche.

    Det blev jättegott. Det blev så gott så att min mamma som kom och hälsade på åt 2 stora portioner fast hon inte var så hungrig och egentligen bara ville ha en macka. :P

    SvaraRadera
  4. Hittade ett fel i receptet! Ska vara 1-1½ dl sweet chilisås, inte 1-½ dl!

    SvaraRadera