tisdag 11 mars 2008

Karin och den nya datorn

Som jag skrivit i min vanliga blogg, fick jag en ny dator av min pappa och Pia i julklapp/födelsedagspresent. Ana att jag blev överlycklig och överrumplad! Har sparat pengar till en ny dator hur länge som helst, och nu kan jag använda dessa pengar till någonting annat (betala tillbaks csn-lån... *host*).

Dock har jag haft problem med att få den att fungera i Windows XP (sata-hårddiskarna hatade XP), vilket ledde till att jag fick lov att installera Windows Vista på den stackars burken strax innan nyår...

Jag har haft väldiga problem med detta operativsystem. Först ville ingenting fungera. Sedan ville inte de program jag använder mest fungera (Maya t ex) på grund av Vistas alla onödiga, minneskrävande, flashiga gränssnittsbajskorvar... och efter det blev jag livrädd att röra någonting i Vista. Och jag insåg att eftersom det var en vecka kvar innan animationsprojektet skulle vara klart, och en vecka innan MDI-tentan, var det onödigt att sitta och slösa tid på att försöka få någonting att fungera.

Efter animationsprojektet och MDIn blev jag väldigt upptagen med andra deadlines, så jag har inte haft tid att fixa med datorn förrän ungefär två veckor sedan. Nu när jag långsamt får allt att fungera - och förstå mig på det här knasiga operativsystem som gör livet svårt att leva - är jag ytterst stolt över min nya burk!

Ett exempel på onödigheter med detta OS: det var helt omöjligt att installera min tablet Ituos2 eftersom operativsystemet var så envist att använda sina egna drivrutiner. När jag äntligen fick igång brädan med Wacom-drivrutiner slängde Windows Vista in en jätteonödig funktion som hette Tablet PC Edition (eller liknande) vilket gjorde så att min vanliga mus och tangentbord inte fungerade och att jag var tvungen att skriva meddelanden genom att "tappa" med min tablet i ett asjobbigt gränssnitt som såg ut som ett tangentbord. Detta förhindrade alla snabbkommandon i t ex photoshop och Maya. Vilket idiotiskt verktyg. Efter lite bök blev jag av med det...

Jag är väldigt okunnig angående vad som är en "bra" dator, men enligt vad jag hört så är min dator just nu något av en uberdator! Mycket bättre än min gamla dator, åtminstone, det gör mig glad! Nu blir det inte längre hackiga streck när jag ritar fort i photoshop - allt är så mjuuukt och fiiint. Här är en screencap på vad som ligger i datorns magsäck:


Det högsta medelvärdet som fanns när
Vista kom var 5 - så jag antar att min dator är ganska bra!
Efter att ha googlat runt lite så är 5.9 dagens högsta,
men jag tror det finns högre.


Gamers: Får ni ont i huvudet när jag säger att jag enbart använder min dator till att teckna och modellera (mest teckna!)? :) Jag kommer bli ihjälslagen. Eller iof, Robert har ju installerat Warcraft III så att han kan spela DotA, så lite av en speldator är det. Även om jag inte spelar...

1 kommentar: