fredag 4 december 2009

Tråkiga nyheter, hoppas ni förstår...

Jag har inte sett fram emot att skriva det här inlägget, då jag inte känner mig som världens bästa människa just nu.


Jag och Annika har gjort slut. Det är inget skämt.

Det var jag som valde detta eftersom jag kände att det var det som var mest rättvist mot både henne och mig. Jag har aldrig varit oärlig med hur jag känt mig och måste därför vara ärlig även när det inte är bra.

Det har inte kännts så bra ett tag nu och jag har försökt förtränga det alldeles för länge. Har inte ens velat inse det själv. Jag vill inte gå in på några detaljer eftersom det bara låter konstigt och det är svårt att förklara hur känslor fungerar. Det är inget om att någon gjort något dumt eller att jag inte skulle tycka om henne eller något sånt. Jag tycker verkligen om Annika, det handlar inte om det helt enkelt.

När jag går och försöker förtränga dessa tankar och inte ta itu med det, känns det som att jag gör henne olycklig och det vill jag inte. Det är inte okej, det är inte rättvist. Och detta är också en av anledningarna till att jag valde att bryta upp förhållandet.

Det är möjligt att när allt känns bättre för mig och jag rett ut mitt garnnystan i mitt huvud att allt blir bra igen, men just nu kan jag inte vara ihop med någon. Det är ett beslut jag tagit och det är inte för att vara elak eller för att jag inte tycker om henne, för jag tycker om henne jättemycket.

Jag och Annika förstår varandra och vi har inga hard feelings mot varandra. Utan det var en fredlig break-up. Vi är fortfarande vänner och hon kommer förmodligen att stanna kvar här i Gibraltar men bo någon annanstans än med mig. Vi har gemensamma vänner både här och i Sverige och efter ett tag kommer det nog inte att kännas konstigt att umgås igen, men just nu behövs nog ett litet avstånd för att göra allt lättare. Det är jobbigt för oss båda.


Hatar ni mig?

Hoppas ni inte hatar mig för att jag gjorde slut, och känner ni att ni inte vill vara min vän längre så får jag ta det. :( Känner mig som en riktigt dum idiot.

12 kommentarer:

  1. Här finns inget hat. Jag hoppas det känns bättre snart. ♥

    SvaraRadera
  2. Åh kära Jocke (och Annika)det var tråkigt att ni har glidit i från varandra men så är livet i bland och ingenting man kan kontrollera..och inte ska du Jocke oroa dig över vad vi andra tycker och känner! Vi finns alla här för er!

    SvaraRadera
  3. Måste säga att detta kom som något av en chock för mig efter som jag alltid tyckt att ni varit ett perfekt par... eller tja om man bortser från disk-diskussionerna.

    Men som du säger, är man inte säker med sina känslor ska man vara ärlig med det och inte låta dem ligga och gro, starkt av er att ha ett såpass öppen relation till varandra.

    Givetvis tycker vi inte sämre om dig, utan vi kommer finnas här för att stötta och hoppas att ert förhållande blir bra igen!

    /Mats

    SvaraRadera
  4. Tack (?) för öppenhjärtligt inlägg. Jag säger som Ölf att det kom som en chock för mig också. Men samtidigt flaggar även jag för att vara ärlig mot sig själv såväl som mot andra, och då detta verkar bygga på ärlighet och det har gått fredligt till så har jag inga hard feelings för någon av er jag heller!

    Om du eller Annika vill/behöver prata av er så vinka bara till!

    SvaraRadera
  5. Tack allihop för att ni förstår och tack för smset Fredrik och Kim-Kim. Det känns bra att alla ni inte hatar mig och att ni förstår.

    Sorry om jag är lite off, men detta är riktigt svårt och jobbigt för både mig, men nog mest för Annika.

    Tack än en gång för att ni förstår, ni anar inte hur mycket det hjälper. :)

    SvaraRadera
  6. Självklart hatar vi dig inte. Va fan vore vi för kompisar då. Tycker det är både starkt och sorgligt att det blivit som det blivit. Hoppas att allt ordnar upp sig för er båda. Ni är båda mycket underbara människor och två av våra bästa vänner så ni har båda vårt stöd i vad ni än gör.

    SvaraRadera
  7. Verkligen tragiskt, men om det inte fungerar så fungerar det inte. Det blir värre om man tvingar på något och inte vill vara ärliga mot varandra! :) Förstår inte varför man skulle hata någon pga det här - ni är fortfarande två underbara vänner till mig och jag tycker det är bra att ni är vänner fortfarande så att alla kan ses samtidigt nån gång. :) Om ni behöver prata/chatta/skriva av er så är det bara att skicka ett mail. Saknar er båda! HUGS!

    SvaraRadera
  8. Hej, Jocke!

    Nej du är ingen dum idiot. Vi rår inte riktigt för hur vi känner och vet oftast inte heller varför.

    Jag tycker att du är en fin och omtänksam person och att du hanterar det här väldigt bra.

    Jag har full förståelse för att det är svårt och jobbigt för dig att göra det. Men att vara ärlig är det bästa du kan göra. Du är sann imot dig själv vilket gör att du i det långa loppet kommer att må bättre. Och du är ärlig imot Annika vilket gör att hon får rätt information om hur du känner och därifrån kan fatta de beslut som är rätt för henne. Vilket gör att hon i långa loppet kommer att må så mycket bättre även hon.

    Sånt här är alltid jobbigt och svårt. Och kommer alltid att vara smärtfyllt. Men genom att vara ärlig både imot dig själv och Annika väljer du det svårare men mindre smärtfyllda alternativet.

    Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv, ditt handlande, din ärlighet och ditt mod.
    Det är heder i dig. Och du går med min välsignelse.

    Fortsätt så!

    Mvh!
    /Mattias

    SvaraRadera
  9. Tja, sånt är livet :-/ Jag undrar ju förstås vad ni håller på med eftersom jag sett hur mycket ni tycker om varandra, men finns det en osäkerhet måste man lyssna på den och ärlighet är ju alltid bäst i långa loppet. Skönt är också att se att ni båda har så fina vänner som ställer upp utan att välja sida. Det är tillräckligt jobbigt att tappa sin partner utan att samtidigt tappa halva vänkretsen. Hoppas du hittar dig själv som en hel människa och att du slipper vakna upp en dag och upptäcka att Jocke utan Annika bara är en halv Jocke.

    Kram från Maj

    SvaraRadera
  10. Tack alla för era vänliga ord. Känns mycket bättre nu och vi är fortfarande bra vänner och kan umgås och så. Just nu i början är det lite jobbigt bara, men det kommer nog gå över. Vi har umgåtts sedan vi gjort slut och det gick bra.

    Maj: Jo jag vet, och jag tycker verkligen om henne och allt det där, men det är så mycket som är så komplicerat att förklara. Hoppas ni förstår någolunda.

    Tack igen allihop, både jag och Annika känner oss mycket bättre nu av era fina ord.

    SvaraRadera
  11. Att nån skulle hata dig för det här har jag svårt att tro.

    Ärlighet är något man ska värdera högt även om det lider till sveda och värk ibland.
    I slutändan är det bättre än alternativet.

    Bara sorgligt att ni glidit ifrån varandra.
    Jag hoppas bara att ni båda hittar rätt igen och upprätthåller vänskapen.

    Önskar er båda det bästa!

    SvaraRadera
  12. Hej

    jo jag förstår nog mycket mer än du kanske tror. att vara 50+ innebär ju också att jag upplevt åren kring 20 med alla känslor, funderingar och osäkerhet som kan finnas där. Så visst förstår jag fast det kanske inte går att sätta ord på allt. Du har fortfarande min respekt och jag tycker fortfarande att du är en kul kille. Annika har rest sig bra ur spillrorna och kan nog skapa sig ett liv utan Jocke (fast jag nog trodde att du skulle ingå där som mer än nära vän). Hon har en grundtrygghet och är kanske mer säker på vem hon själv är än du har varit på sistone. Hoppas du hittar rätt snart i ditt livspussel så du kan fortsätta njuta av livet.

    Kram från Maj

    SvaraRadera