måndag 25 maj 2009

Lasers and shit

Musik är en stor del av mitt liv, vare sig det är hemma i hörlurarna, live på konserter, i film eller spel så tycker jag att musik och ljud är en viktig del av upplevelsen. George Lucas sa nångång att ljudet är 50% av upplevelsen i en film, det kan i för sig ha att göra med att han skapat THX certifikatet och tjänade löjligt mycket pengar på det. Men han hade en poäng.

Min musikaliska resa började rätt sent och tråkigt. Det var med några absolut music och Most Wanted skivor som jag började lyssna på 90talets pophits hemma, innan dess hade jag inte bryt mig om musik nämnvärt. Det var inte förrän jag en sommardag i 7:an eller 8:an som jag var hemma hos en vän som hade "upptäckt" powermetalbandet Blind Guardian och tokspelade dem medan jag var där. Jag tyckte att det mest lät skränigt och svårlyssnat, men fortsatte lyssna eftersom texterna var inspirerade av olika fantasyböcker som jag var helt såld på den tiden. När jag väl kom hem kunde jag inte få låtarna ur hjärnan, så jag bad min vän att skicka dem till mig, och sen var jag fast.

Efter det gick det rätt snabbt, började leta nya band som liknade Blind Guardian och började även undersöka andra sub-genrer i det enorma hårdrocksträdet.

Det tog ett tag innan jag började lyssna på annat än hårdrock, men när jag väl började med det så fann jag att jag gillade elektriskmusik väldigt mycket, vilket är roligt eftersom det på ett sätt är totala motsatsen till hårdrock. Anyway... Jean Michel Jarre är en pionjär inom den elektriskamusiken och den 12 maj hade jag för första gången chans att se honom live. Jarre är väl mest känd för sina svulstiga scenshower, som brukar kosta något mindre än ett genomsnitts afrikansktlands stadsskuld. Han var även den första västerlänningen som fick spela i Kina, innan dess hade de enbart lyssnat på kinesiskfolkmusik och klassiskt som Mozart och Beethoven... tänk att ha det på sitt CV.

Istället för att jag babblar på så kan ni istället ta och youtuba mer om ni är intresserade, det finns mycket häftigt där. Här kommer istället lite bilder som jag tog, mest på lasrar, men ändå.









1 kommentar: