söndag 3 maj 2009

Söndagsreceptet - Köttbullar

Något som jag finner svårt att få bra smak på är hamburgare och köttbullar. De är ju egentligen samma sak fast med olika form. För någon månad sedan läste jag ett recept som innehöll Hickorysås och tyckte det lät intressant. Nu idag gjorde jag köttbullar som Claes genast krävde att jag skulle återskapa som hamburgare. För att inte glömma bort hur jag gjorde dem tänkte jag dela med mig av receptet till er.

Ca 22 köttbullar eller 4 hamburgare
500 g köttfärs
3-4 msk Grillolja - Smokey Hickory
3 klyftor vitlök
1 tsk Sambal Oelek
ca 1 tsk salt
svartpeppar
(ströbröd)

Pressa vitlöken och blanda i köttfärsen tillsammans med alla ingredienser. Blir smeten för lös eller för saftig, ha i ströbröd tills konsistensen är lite torrare. Om smeten är för torr, häll i mer grillolja. Se till så att ingredienserna har blandats ordentligt med köttfärsen och gör sedan runda köttbullar eller ett par hamburgare av dem. Börja med att steka köttbullarna/hamburgarna på hög värme så att de får lite färg och yta, sänk sedan till 2:an eller näst lägsta och låt dem stekas i eftervärmen. Kom ihåg att skaka på pannan då och då så att köttbullarna blir jämnt stekta eller vända på hamburgarna. Servera med en sallad och någon god pasta eller med Friscobröd och valfria tillbehör. Jag funderade på att göra en sås till köttbullarna men hade tyvärr ingen matlagningsgrädde. Hade jag haft det skulle jag hällt i den i pannan när köttbullarna var nästan klara tillsammans med ett par skivade champinjoner. Tror det skulle bli riktigt gott.

Hoppas ni gillar köttbullarna/hamburgarna!

/SolSara

1 kommentar: