torsdag 14 januari 2010

Grr...

Ahh! Nu är jag så där härligt arg igen. Det är inte ofta jag är arg och därför får jag njuta så länge det varar, och som vanligt när jag är arg så handlar det om pengar...

Kortfattat handlar berättelsen idag om att jag sålt ett spel på tradera och idag fick sms om att cd-nyckeln tydligen var registrerad. Hmm tänkte jag. Vanligtvis ställer bara cd-nycklar till problem om två personer försöker ge sig ut på spännande internet samtidigt med samma nyckel.

Men denna nyckel var lite speciell, den var nämligen kopplad till en helvetesapparat kallad "Games for Windows - LIVE".

Alla som kört Xbox känner till Xbox Live, ni vet den där krångliga saken man måste vara med i för att få ta del av allt roligt, och som dessutom kostar pengar om man t.ex. vill spela med någon annan, varför man nu skulle vilja göra det. Microsoft nöjde sig dock inte med att enbart förstöra för alla xbox ägare. PC ägarna som alltid varit en glad grupp stämde inte alls in i Microsofts världsbild. - Vi måste komma på något så att de inte är glada längre. Tror jag att någon sa, och vips så var "Games for Windows - LIVE" (eller GFWL) skapat.

Vad som gör GFWL till en mardröm är, förutom att trams med profiler, inloggningar och bös som man måste gå igenom för att ens starta spelet, är att den äter cd-nycklar. Ja ni läste rätt. GFWL äter cd-nycklar. När du väl matat den med din cd-nyckel så är den borta *poff*. Skulle du få för dig att ta kål på monstret, formatera datorn, eller vilja installera spelet på en ny dator. Ja då får du minsann hoppas att de varit snälla nog att ge dig tillåtelse till det. Vanligtvis låter Microsoft en spelare att aktivera samma nyckel 3 gånger. Efter det så säger den glatt till dig att nyckeln är förbrukad och du måste köpa en ny. Så om du råkar ha en ostabil dator, eller får för dig att skaffa Windows 7. Ja då kanske du inte får spela dina gamla spel mer.

Om du dock verkligen vill spela dina spel igen så finns det ändå hopp. Om du ringer till Microsoft och ber riktigt snällt så kan de ge dig en ny nyckel som du får använda tre gånger till. Detta gäller dock bara personer som bor i den, enligt Microsoft, civiliserade välden, dvs :

Australien

Österrike

Belgien

Kanada

Danmark

Finland

Frankrike

Tyskland

Hong Kong

Indien

Irland

Italien

Japan

Korea

Mexiko

Nederländerna

Nya Zeeland

Norge

Portugal

Singapore

Spanien

Sverige

Schweiz

Taiwan

Storbritannien

USA

Råkar du bo i något annat land? Synd för dig. Efter att läst igenom GFWL forum så hittade jag flera sidor med ledsna trådar med barn som råkade bo i något annat land och därför inte var berättigad någon hjälp att få en ny nyckel.

Så hur gick det då med det sålda spelet? Jo eftersom nyckel var bunden till mitt konto gick det inte att ge bort den utan att ge bort hela kontot. Tänk dig att köpa en bil och sen inte få sälja den, om du inte väljer att ge bort ditt körkort. Därför fick köparen tillbaka pengarna, och dessutom behålla spelet. Jag kände inte för att äga något GFWL spel längre....

4 kommentarer:

  1. Shit vad bittert! Jag lider med dig Ölf! Sånt här är bara skit! Detta är varför man hällre piratkopierar!

    SvaraRadera
  2. Yep! Känner ingen skuld över att pirata GFWL spel. Ska de få sno så ska jag också få det!

    SvaraRadera
  3. Inte för att vara anti, men anledningen till att sådana här krångliga system skapas är för att folk piratkopierat sen de lärde sig var vänster musknapp satt någonstans. Orsak och verkan och det där ni vet.

    Jag kan inte mer än känna med dig Ölf. Oerhört bittert när sånt där händer. Har också haft my share of problems från det där. Jävla skitsystem är vad det är. Steam tycker jag faktiskt sköter sig riktigt bra, men det är klart att det försvårar återanvändning av produkter.

    SvaraRadera
  4. Mm, Steam kör ju faktiskt med samma system så de är inte heller så användarsnälla. Men när man köper något över steam så vet att det här kommer tankas ner på just denna datorn, sedan ger koden dig tillgång att ladda ner spelet hur många gånger som hellst egentligen. Inga max 3 installationer där inte! GFWL är luriga eftersom det inte riktigt annonseras lika tydligt att de kommer binda dig till spelet. Jag valde att logga in med min xbox profil och tänkte inte mycket mer på det. Men sen så var jag fast.

    Jag antar att när du sitter med en fysisk skiva så känns det mer angeläget att kunna sälja den vidare, eller åtminstone kunna ge bort den till någon annan som vill testa spelet. Klart som du säger Robert att detta har med piratkopiering att göra, men detta är verkligen ett steg längre än för långt. T.o.m. mina tidigaste minnen av tv-spel som man kunde byta in och få rabatt på andra spel är nu i riskzonen att aldrig kunna återupplevas om detta fortsätter.

    SvaraRadera