onsdag 28 oktober 2009

mat mat mat!!!

Hej alla!

I skrivande stund sitter jag och tänker på mat...som vanligt! :) Efter Ölfs inlägg om chokladgrejjen han var på har jag inte kunnat sluta tänka på choooklad!! Trots att min nuvarande kost går ut på inga spannmål och lite kolhydrater har jag, förvånandsvärt, uppfunnit och hittat många goda recepter. Ett tips är en tapas middag med massor av gott som man kan välja från...gud så gott och enkelt festmåltid!
Iaf så hittade jag ett recept på ajvarbiffar som jag har döpt om till hetabiffar. Det går super snabbt att tillaga, enligt min standard alltså runt 30 min till 1 timme. Allt man behöver är köttfärs, ägg, en burk ajvar, salt och peppar. Tycker ni om ajvar relish så är jag säker på att ni kommer att tycka om de här biffarna också, plus de ser jätte häftiga ut då de får en super röd/orangefärg av ajvarn. Hoppas ni vågar testar! Här är iaf receptet:

Hetabiffar, ca 8 st
500 g köttfärs (ex blandfärs)
1 dl ajvar relish, stark (valfri styrka)
1 ägg
1 tsk salt
1 krm peppar
Blanda alla ingrediender i en bunke och forma ca 8 st biffar. Stek biffarna i rikligt med smör på medelvärme. Vänd biffarna efter ung. 3 min eller tills köttsaften sipprar upp, vänd biffarna försiktig så att de inte går sönder. Biffarna är klara när köttsaften har sipprat upp.

Jag och Fredrik åt biffarna till en god sallad med babyspenat och ruccola och brunsås. Men jag är säker på att det skulle passa utmärkt till klyftpotatis och grädd/brunsås. Och en sak till...Ölf do not eat biffarna till död-såsen, I repeat...do not eat biffarna till död-såsen...jag är säker på att det kommer sluta illa! :)

Itadakimasu
/Mangoraja

1 kommentar: