söndag 11 oktober 2009

Phillyglasstårta

Konbaha!

Jag tänkte att det var dags att lägga in lite favoritrecept. Denna tårta är absolut bland mina favoriter av efterrätter. Denna tårta smälter i munnen och risken är att man inte kan sluta äta den!

Tårten är perfekt för fester då man kan fixa den dagen innan och låta den stå i frysen och ta fram den för att tina, 1 timme i kylen och 45 min i rumstemperatur innan serveringen. Gelatinen är valfri men gör att tårtan håller formen bättre när den har tinat helt. Absolut inget svårt recept och går äckligt snabbt att göra. Dekorera gärna med bär, jag brukar ta ta fram frusen hallon och lägga på precis innan serveringen!

Phillyglasstårta, 12-14 bitar:
1 skiva färdigköpt marängbotten
ev 2 gelatinblad
1 vaniljstång
2 dl strösocker
4 ägggulor
+ 4 äggvitor
200g philadelphiaost (laktosfria varianten: cream cheese)
4 dl vispgrädde
Servering:
hallon eller andra bär

1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Klyv och skrapa kornen ur vaniljstången med en kniv.
2. Skilj äggen och lägg gulorna och vitor i varsin bunke. Vispa gulorna pösigt med socker och vaniljfrön. Vispa därefter ner philadelphiaosten.
3. Vispa grädden i en skål för sif och vänd ner den i äggsmeten. Lyft upp det blötlagda gelatinet och smält det i en skål över vattenbad. Blanda några matskedar av gräddsmeten med gelatinet och sedan ned det med resten.
4. Vispa äggvitorna till toppigt skum (så pass att man skulle kunna hålla det ovanför huvudet utan att det rinner ned) och vänd ihop det med gräddsmeten.
5. Lägg marängen i en form (springform med löstagbar kant). Häll smeten över marängen och frys tårtan minst 4 timmar. Plasta in formen väl om tårtan ska vara i frysen länge så att den inte tar smak av annat.
6. Ta ut och låt tårtan tina alltingen i kylen eller framme. Dekorera med massvis av bär och gott!




Itadakimasu/
Mangoraja

4 kommentarer:

  1. Mums! Den ser riktigt god ut :).

    SvaraRadera
  2. Nej Annika jag tänker inte baka den till dig :P Det kan Fredrik och Kim-Kim få göra om Fredrik får jobbet tycker jag moahahahaha :P

    SvaraRadera
  3. Jag bakade den till er förut när ni kom över på middag juh! Jag kan baka en annan tårta till er om vi kommer till gibraltar ;)

    SvaraRadera
  4. Jupp känner igen den. Fast det var hallon på den. Den var mumsig. Du får gärna baka en annan till oss om ni kommer ner :). Eller så kan vi tvinga Fredrik att baka en när han ska hit på intervju. Mohahaha :P

    SvaraRadera